Merkevarebygging

Merkevarebygging (med eksempler)

Merkevarebygging

hva er merkevarebygging?

Wikipedia sin definisjon:

 

“Merkevarebygging er å gi en merkevare verdier, slik at kjøperen får en følelse av at han/hun har kjøpt mer enn bare produktet.

Merkevarebygging går ofte ut på at man tilfører produktet et symbol eller logo, som etter flere år med markedsføring skal føre til at kundemassen forbinder produktet med kvalitet og/eller visse egenskaper og fordeler, og over tid utvikler tillit til produktet”. 

Merkevarebygging

Merkevarebygging har blitt en viktig del i den moderne forbrukerkulturen, og ble først et fenomen etter den store urbaniseringen i Europa og Nord-Amerika på 1800-tallet. 

 

Når byene ble fylt opp av flere mennesker så ble det et hav med varer og tjenester, og bedriftene måtte da begynne å skille seg ut i fra konkurrentene. 

 

Dette ble gjort gjennom utforming av logo, slagord og andre tiltak som skulle bygge en merkevare rundt det bedriften driver med. 

 

Utforming av logo og slagord er bare en ørliten del av det merkevarebygging består av. 

 

Merkevarebygging er alt om bedriften, hva de representerer, hva de prøver å oppnå, ambisjoner og visjoner, hva de tror på, hva kundene kan forvente, hvordan bedriften vil bli oppfattet både i markedet og i hodene til folk.

 

Gjennom å bygge en sterk merkevare så forsøker mange bedrifter å knytte assosiasjoner til produktene sine gjennom følelser, status og verdi.

Eksempel: Coca-Cola

Coca-Cola er et av de sterkeste merkevarene i moderne historie, og nesten uansett hvor du befinner deg i verden så blir merkevaren gjenkjent.

 

Brusgiganten har siden 1886 bygget på følelser når de markedsfører brusen sin, og de har prøvd å gi gode og positive følelsesmessige assosiasjoner til drikken. 

 

Her er noen slagord de har brukt gjennom sin historie:

 

1927: “Pure as Sunlight”

1932: “Ice Cold Sunshine”

1956: “Coca Cola.. Makes Good Things Taste Better”

1979: “Have A Coke And A Smile”

1988: “You Can´t Beat The Feeling”

2001: “Lifes Tastes Good”

2009: “Open Happiness”

Merkevaren= Kundenes forventning

Når man har oppbygget seg en stor kundebase, og fått knyttet en merkevare rundt produktene, så er det forventninger fra kundene om at kvaliteten skal være minst like høy når nye produkter lanseres på markedet.

Det er derfor folk står i køer og forhåndsbestiller produkter fra Apple når de har nye lanseringer.

De kjenner merkevaren og hva den står for, og de forbinder den med kvalitet på grunn av tidligere erfaringer

 

Kundene har derfor ikke like stort behov for å teste produktet på forhånd som de hadde hatt dersom det var et ukjent og nytt selskap for de.

 

Apple trenger derfor ikke å bruke så mye ressurser på å selge produktene, fordi de har oppbygget seg en solid merkevare som selger produktene for de.

Merkevaren representerer det bedriften tror på

 

I 1997 så lanserte Apple en reklamekampanje med slagordet “Think Different” (Tenk annerledes).

 

Reklamevideoen og slagordet ble laget i samarbeid med reklamebyrået TBWA, og varte frem til 2002.

 

Som du kan se i reklamefilmen lenger nede i artikkelen, til tross for kvaliteten, så blir det brukt kjente og utfor-boksen-tenkende personer som har formet verdenshistorien.

 

 

Det som blir sagt i videoen er:

“Dette er til de galne. De som ikke passer inn. Opprørerne. Problembarna. De runde pinnene i de firkanta hullene.

De som ser ting annerledes. De som ikke er glad i regler. De som ikke har respekt for “Status Quo”. 

Du kan sitere dem, være uenige i dem, herliggjøre eller bakvaske dem. 

Men du kan ikke ignorere dem. Fordi de forandrer ting. De oppdager. De forestiller seg. De helbreder. De utforsker. De lager. De inspirerer. De skyver menneskeheten fremover.

 

Kanskje er de galne.

 

Hvordan kan du ellers stirre på et tomt lerret og se kunstverk?

Eller sitte i stillhet og høre en sang som aldri er skrevet?

Eller kaste et blikk på en rød planet og se et laboratorium på hjul?

 

Vi lager verktøy for slike mennesker.

 

Mens noen ser de som galne, så ser vi geni.

 

Fordi menneskene som er galne nok til å tro at de kan forandre verden, er de som gjør det.”

Skap de assosiasjonene du vil at folk skal ha

redbull merkevarebygging

Et av de beste eksemplene på et selskap som over tid har oppbygget seg en sterk og gjennomført merkevare er energidrikken Red Bull.

 

I de fleste hoder så blir Red Bull assosiert med høy energi, fart og spenning. 

 

Dette er ikke tilfeldig.


Red Bull er kjent for de fleste for å hylle atleter som gjør utradisjonelle ting, og de har fått logoen sin godt etablert i blant annet Formel 1, snowboard, ski, rally, fotball og fallskjermhopping.

 

Det mest ekstreme stuntet Red Bull har vært med på er prosjektet “Red Bull Stratos”.

 

Prosjektet involverte den østerrikske fallskjermhopperen Felix Baumgartner, som ble det første mennesket til å bryte lydmuren når han hoppet i fritt fall fra 39 kilometers høyde.

Inspirer gjennom historiefortelling

Nike har fått lojale kunder over hele verden, og de bruker ofte historier for å forsterke sin merkevare, og inspirere sine kunder. 

 

De er kjent for å spille på det emosjonelle, og bruker ofte “Hero´s Journey”, som involverer en helt som prøver å oppnå sin store drøm og må jobba hardt og lenge, før han i et avgjørende øyeblikk får sin seier, og blir transformert eller forvandlet til den han har jobbet for å bli.

 

I Nike sin reklamevideo under, så kan man tydelig tolke at sportsleverandøren prøver å vekke emosjonelle følelser hos seerne, og at de vil forbinde merkevaren sin med noe større enn at de selger joggesko og treningsklær. 

Merkevaren er personligheten til bedriften

Når man jobber med merkevarebygging så er det viktig å få frem hva bedriften sine kjerneverdier, formål og visjon er. 

 

Hva er det bedriften vil oppnå, mer enn å bare selge sine produkter og tjenester?

 

Hvilken opplevelse er det bedriften prøver å skape gjennom kundeservice og kunderelasjoner?

 

Hvor godt kjenner bedriften målgruppen som den prøver å treffe?

 

Et selskap som har bygget seg en sterk merkevare over hele verden, og som har forstått hvordan man skal bygge en merkevare rundt produktene er kaffekjeden Starbucks.

Eksempel: Starbucks

Starbucks er et selskap som har blitt mer enn bare produktet de selger. 

 

De tilbyr en hyggelig og avslappet opplevelse for de besøkende. 

 

De fokuserer mye på opplevelsen, og setter dette minst like høyt som kaffen de selger.

 

Kaffekjeden tar også vare på sine ansatte, og tilbyr blant annet helseforsikring og partnerskap i selskapet. 

 

Merkevaren deres handler ikke om å bare selge kaffe, men det handler om å skape en livsstil. 

 

Starbucks sine lokaler er en plass for å studere, gå på date, treffe venner og lese bøker.

 

Det er et miljø som er skapet for å føle seg som hjemme.

 

Dette bidrar til at når folk tenker på Starbucks så får de alle de assosiasjonene rundt opplevelsen, og ikke bare kaffen de selger. 

 

En god merkevare skaper lojalitet

 

 

 

 

Når man har en gjennomført og konsistent merkevare, og i tillegg lever opp til forventningene og lovordene man har gitt til kundene, så får man ofte langvarige og lojale kunder.

 

 

Folk holder seg vanligvis til merkevarer de stoler på, siden man da slipper å bruke tid på research og testing på forhånd.

 

 

Når man stoler på merkevaren så stoler man på produktene også.

 

Når bedriften har lojale kunder så er det optimalt for merkevaren å skape lojalitetsprogram for å belønne kundene.

 

Dette skaper enda sterkere kundeforhold, og det gjør at det blir personlig og unikt.

 

Fornøyde kunder kan fort bli ambassadører for merkevaren, og dette gir en god mulighet å skape flere kunder gjennom munn-til-munn markedsføring.

 

Publisert av Mix Media i februar 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *