1
Strategisk og gjennomført merkevare

Merkevarebygging

Det hele starter med en merkevare. 

 

Merkevaren er med på å både skape en kultur internt i bedriften, og den er med på å skape inntrykk, lojalitet og forventninger fra kundene. 

 

Merkevaren er personligheten til bedriften, og det er en sterk påvirkningsfaktor til hvordan bedriften vil bli oppfattet i markedet – i tillegg til å bygge forhold med kundene.

2
Synlig og målrettet markedsføring

Markedsføring

Når man har en strategisk gjennomført merkevare som på en best mulig måte representerer formål, verdier og generelt hva bedriften står for og representerer, så må man synliggjøre den.

 

Det er her markedsføringen kommer inn, og jobben med å målrette seg mot det riktige kundesegmentet blir satt i fokus.

3
Tydelig og enkel kommunikasjon

Kommunikasjon

Det siste leddet i MarkedsMixen er kommunikasjon, og det er her man skaper forhold.

 

Du har utformet en personlighet til bedriften gjennom merkevarebygging, og du har gjort personligheten synlig for kundene.

 

Da mangler bare dialogen.

 

Merkevarebygging, markedsføring og kommunikasjon komplementærer hverandre, og uten at den ene faktoren er optimalisert så mister man umiddelbart effekt.