madetostick

Hvorfor noen idéer overlever, mens andre dør ut

Boken er skrevet av brødrene Chip og Dan Heath, og tar for seg hvordan man får en idé eller et konsept til å være minneverdig og interresant- og på denne måten “klistre” seg i hukommelsen til folk.

 

En “sticky” idé er forstått, husket, og den endrer på noe. 

 

Idéer som klistrer seg har 6 felles trekk, og jo flere av disse trekkene du bruker i kommunikasjonen din- jo mer suksess vil du har med å få idéen til å klistre seg.

1
SImpel
  • Idéer som psykologisk klistrer seg er ofte korte og simple.

  • En designer vet at han har oppnådd perfeksjon, ikke når det ikke finst flere elemeter å legge til, men når det ikke finnes flere elementer å fjerne.

  • En designer av simple idéer bør strebe etter det samme- å vite hvor mye som kan tas vekk fra en idé før den begynner å miste essensen.

  • Enkelthet handler ikke om å “dumme det ned”, men å prioritere hva som er kjernen av idéen din.

2
Uforventet

De idéene som klistrer seg best hos folk er overraskende og interresante, og de skaper et nysjerrighetsgap som gjør at vi gir de oppmerksomhet fordi de trosser våre forventninger.

 

Den første utfordringen i kommunikasjon er å få oppmerksomhet.

 

Et eksempel på noe som kan være vanskelig å holde oppmerksomheten gjennom er kunngjøring av sikkerthet i fly.

 

Folk har hørt det før og bryr seg ikke, de som leser det opp bryr seg ikke, og det er generelt et tøft miljø å kommunisere i.

 

En flyvert som heter Karen Wood løste dette problemet ved hjelp av kreativitet.

 

På et fly fra Dallas til San Diego hadde hun denne kunngjøringen:

 

“Hvis jeg kunne fått oppmerksomheten din i noen få oyeblikk, så vil jeg gjerne forklare noen sikkerthetsfunksjoner. Hvis du ikke har vært i en bil siden 1965 så er den riktige måten å ta sikkerthetsbeltet på å skyve den flate enden inn i spennen.

For å løsne den så løfter du opp spennen.

Og som sangen går, så fins det 50 måter å forlate kjæresten din på, men det fins bare 6 måter å forlate dette flyet på: to fremre utgangsdører, to utganger ved vingene og to utganger bak i flyet.

Plasseringen på hver utgang er tydelig markert med skilt over hodet, samt røde og hvite disco-lys langs midtgangen.

Fikk deg til å se!”

 

Det tok ikke lang tid før passasjerene gav oppmerksomhet til Wood sin komiske sikkerthetskunngjøring, og etterpå fikk hun applaus i fra hele flyet. Hvis du kan få applaus for en sikkerthetskunngjøring i et fly, så kan du klare alt.

3
Konkret
  • Det som gjør noe konkret er at du kan undersøke det med sansene dine. En V8 motor er konkret. “Høy ytelse” er abstrakt. 

  • Konkret språk hjelper folk, spesielt nybegynnere, å forstå nye konsept.

  • Hvis du skal lære vekk en idé til et rom fullt av folk- og du ikke er sikker på hva de vet- så er et konkret språk det tryggeste alternativet.

  • Konkrete idéer er lettere å huske.

  • Eksperimenter i menneskelig hukommelse har vist at det er enklere å huske simple, konkrete og visualiserbare uttrykk som for eksempel “sykkel” eller “avokado“, i stedet for mer abstrakte uttrykk som “rettferdighet” eller “personlighet“.

  • Bruk sansespråket for å male et levende mentalt bilde. 

4
Troverdig

Grunner til at vi tror på idéer er:

 

  • Fordi familie og venner tror på de

  • På grunn av personlig erfaring

  • Av religiøse grunner

  • Fordi vi stoler på autoriteter

 

Forskjellig type autoriteter

 

  • Det fins 2 typer autoriteter som bringer kredibilitet: eksperter og kjendiser.

 

Anti-autoritet

 

  • For de bedriftene som ikke har tilgang til samarbeid med eksperter eller autoriteter, så kan man bruke “anti-autoriteter”.

  • Anti-autoriteter er helt normale folk med en personlig erfaring, og det å bruke “ekte” folk til å fortelle historier er en av de mest overbevisende måtene.

 

Intern og ekstern kredibilitet

 

Idéer som klistrer seg er troverdige, både fordi de har intern kredibilitet (de gir mening og er ikke selvmotsigende), og de har ekstern kredibilitet (de har bevis eller autoritet/anti-autoritetsperson til å støtte de).

5
Emosjonell
  • Klistrende idéer får oss til å føle noe, som igjen gjør at vi begynner å bry oss

  • Det å få folk til å tro på idéen din (troverdighet) er viktig, men det er ikke nok.

  • For at noen skal gjøre en handling så er de nødt til å bry seg. Alle vet at å spise mat med mye fett fører til helseproblemer, men troen er ikke nok til at folk alltid gjør en handling på det.

  • Den beste metodene for å få noen til å bry seg er å bygge en bro mellom det de bryr seg om og det de ikke bryr seg om (enda).

  • 3 strategier for å få folk til å bry seg er å spille på assosiasjoner, egeninteresse og identitet.

6
Historier

Idéer som har kredibilitet får folk til å tro, en emosjonell idé får folk til å bry seg, og de rette historiene får folk til å gjøre en handling.

 

Det er mye bedre å fortelle en historie enn å snakke om tall og statistikk.

 

Et eksempel på dette er Subway og deres nye kampanje “7 under 6”, som var basert på at de hadde 7 sandwicher som alle hadde under 6 gram med fett. Dette spilte på statistikk, og ble en moderat suksess i forhold til historien om Jared Fogle- som ble en stor nasjonal suksess og som gjorde at Subway økte salgene med 18%, og 16% året etter der igjen.

 

Historien var:

 

Simpel: Jared spiste Subway og gikk ned 45 kg.

 

Uforventet: Ingen forventer at noen skal spise fra en fast-food restaurant og gå ned i vekt.

 

Konkret: Tenk på de massive buksene og den store reduksjonen i omkrets- i tillegg til at dette var på en ren “Subway-diett”.

 

Emosjonell: Som Moder Teresa, så bryr vi oss mer om individer enn om massene. Dette handler om en person som slet med overvekt og som fikk beskjed fra faren at han ikke kom til å leve lenger enn til 35 år hvis han ikke gjorde noe med vekten.

 

Ved hjelp av dietten så kom han nærmere sitt potensial.

 

Historie: Vår hovedperson, Jared, oppnår suksess mot alle odds og blir en bedre versjon av seg selv.

 

3 hovedtyper inspirasjonshistorier

 

  • Challenge Plot

 

David og Goliath er et eksempel på en slik type historie- hvor hovedpersonen overkommer en stor utfordring og kommer ut av den som en vinner.

 

  • Connection Plot

 

Dette er historier som spiller på forhold mellom mennesker. “Romeo og Juliet” og “Titanic” er eksempel på historier som har en connection plot.

 

Disse type historier får oss til å ønske å hjelpe andre mennesker, være mer tolerante, samarbeide og være glade i andre.

 

  • Creativity Plot

 

Dette er MacGyver-plotten.

 

Disse inspirasjonshistoriene handler om noen som har et mentalt gjennombrudd (tenk Newton når eple faller på hodet og han finner opp gravitasjonsteorien), det er når noen løser et problem de har grublet på lenge og når noen angriper et problem på en innovativ måte.