jab jab jab right hook

Jab, jab, jab, right hook!

Gary Vaynerchuk er en New York TImes bestselgende forfatter, og han er best kjent for sitt arbeid i digital markedsføring og som ekspert i bruk av sosiale medier.

 

I denne boken forteller han sine beste råd om hvordan du skal lykkes i sosiale medier gjennom å skape gode forhold med kundene og ved å slå konkurransen.

 

Boken er delt inn i 12 runder.

1
Runde 1: Oppsett
  • Det tok 38 år før 50 millioner mennesker hadde tilgang til radio, det tok 13 år før TV hadde et publikum på den størrelsen. Instagram brukte 1,5 år for å skaffe 50 millioner brukere.

  • Hver enkelt SoMe-plattform har sitt eget språk.

  • Den raskest voksende sektoren for å skaffe folk sin oppmerksomhet er sosiale medier.

  • Ved å legge til et sosialt element på en plattform så øker effektiviteten umiddelbart.

  • Alle nye plattformer vil tilrive seg folk fra den gamle plattformen: radio tok vekk folk fra print, TV tok vekk folk fra radio, internett tok folk fra alle disse mediene, og nå er sosiale medier på vei til å ta over alle

  • Internett og sosiale medier har gitt kundene mulighet til å velge å “sparre” litt mer med bedriftene før de gjør en handling. Dette har gjort at bedriftene må gi mer enn de gjorde da de bare kunne hamre inn “right hooks” gjennom få mediekanaler.

  • For å lykkes i sosiale medier så er bedriftene nødt til å være mer oppmerksom på kontekst og nyansene til de forskjellige mediene.

  • Du kan ikke distribuere samme type innhold på print, TV, radio og i sosiale medier. Du må tilpasse deg.

  • Dagens perfekte “right hooks” har alltid 3 karakteristikker: De lager oppmodningen til handling simpel og lett å forstå. De er perfekt optimalisert til alle typer enheter. De respekterer nyansene i de forskjellige mediene som blir brukt.

2
Runde 2: Karakteristikkene til godt innhold og overbevisende historier.
  • Ligningen for å lykkes i sosiale medier krever kvantitet og kvalitet.

  • Alt for mye av innholdet som blir lagt ut av bedrifter og kjendiser er like lite interresant og innovativt som en annonse i Gule Sider.

  • Å bare lage innhold for å lage innhold er poengløst.

  • Kun fremragende innhold vil få oppmerksomhet i all støyen.

 

Fremragende innhold har ofte disse 6 karakteristikkene:

 

1. De er innebygd

 

“Content is king, but context is God”.

 

  • Det å putte feil type innhold i forhold til plattformen du publiserer det på vil være ødeleggende.

  • Markedsføreren som kan språket til plattformen flytende vil bli lagt merke til og satt pris på.

 

2. Det er ikke avbrytende

 

  • Hvis vi ønsker å snakke med folk mens de konsumerer underholdning, så er vi nødt til å være underholdende og på en sømløs måte smelte inn i opplevelsen.

 

3. Det stiller ikke krav- ofte.

 

  • Ingen vil bli forstyrret, og ingen vil bli solgt til.

  • Bli en del av samtalen, gi noe av verdi, ikke bare spør etter salg.

  • Gi, gi, gi, gi, gi…spør.

  • Lag det for målgruppen din, ikke bare deg selv.

 

4. Det utnytter pop-kulturen.

 

  • Generasjoner er definert av pop-kulturen de vokser opp i- ta vekk teknologi fra en ung person i dag så tar du vekk hele tidslinjen for hva som er viktig for den personen.

  • Du kan ta del i pop-kulturen for å utnytte opmerksomheten den får.

  • Tiden hvor man stopper folk fra å se det de vil er over, og du bør derfor integrere innholdet ditt i strømmen.

 

5. Det er mikro

 

  • Ikke tenk på innholdet som innhold, men som mikro-innhold, som små, unike biter med informasjon, humor, kommentarer og inspirasjon som du kan publisere oftere på plattformen sitt språk og format.

  • Vær en del av samtalen som folk har, som f.eks under Super Bowl 2013 når strømmen gikk, så Tvitret Oreo: “Gikk strømmen? Ingen problem.” med et bilde av en Orea-kjeks i mørket hvor det sto “du kan fortsatt dunke i mørket”.

  • Sosial markedsføring er nå en 24/7-jobb.

 

6. Det er konsistent og selvbevisst.

 

  • Alle publiseringer av innhold er med på å bekrefte bedriften din sin identitet, så det er derfor viktig at din kjernehistorie forblir konsistent.

  • Personlighet og merkeidentitet må også være konsistent.

  • Når du er selvbevisst, så er du klar over meldingen du gir ut, og når du er klar over meldingen er det lettere å være konsistent i alle settinger.

3
Runde 3: Historiefortelling på Facebook
  • Nøkkelen til god markedsføring er å huske at selv om du bryr deg mye om merkevaren så gjør ikke nødvendigvis kunden det.

  • Snakk som et menneske, ikke som et selskap

  • Innhold som er underholdende får mer engasjement, og mer engasjement fra kundene dine viser til Facebook og resten av verden at kundene bry seg om merkevaren din.

  • Ved å snakke til riktig målgruppe så vil sjansene øke for å få engasjement på det innholdet du viser.

  • Kvalitet, relevans og god timing betyr mye mer enn markesførere innser.

  • Hvis du skaper godt innhold som skaper engasjement så vil Facebook vise dette til enda flere folk.

  • Det er i Facebooks beste interesse at innholdet du legger ut er kreativt og interresant- og de vil derfor belønne deg om du klarere dette- og vice versa.

 

4
Runde 4: Hør godt etter på Twitter
  • Kundene vil ha “infotainment” (blanding av informasjon og underholdning), ikke bare informasjon.

  • Hvis valutaen til Facebook er vennskap, så er valutaen til Twitter nyheter og informasjon.

  • Informasjon pakket inn i en historie er spesiell, og merkevarer må derfor fortelle historier rundt innholdet deres for å være lokkende

  • Kom med en uttalelse, skaff deg en posisjon, opprett en stemme- dette er måten du får suksess med “jabbing” på Twitter.

  • Twitter er fortsatt den eneste plattformen hvor du kan hoppe inn i en samtale uten forvarsel hvor du ikke vil bli sett på som en “stalker”

  • Twitter har et verktøy som lar deg følge internasjonale, nasjonale og regionale trender, og det å “jabbe” med trender er utrolig effektivt

5
Runde 5: Vær glamorøs på Pinterest
  • Lansert: mars 2010

  • Vokste 379,599% i 2012

  • 68% av brukerne er damer, og halvparten er mødre

  • Den mest populære “pinnen” er en oppskrift for hvitløksbrød

 

Spørsmål å stille seg når man publiserer innhold på Pinterest:

 

  • Maler bildet mitt forbrukerdrømmen?

  • Har det smarte og kreative titler?

  • Har jeg passende inkludering av priser?

  • Inkluderer alel bilder en hyperkobling?

  • Kategoriseres bildet jeg har publisert som enkelt, slik at brukerne ikke trenger å tenke for hardt på hvor de skal “Pinne” det på tavlene deres?

6
Runde 6: Skap kunst på Instagram

Integrer innholdet i forhold til plattformen sitt språk

 

  • Ingen kommer til Instagram for å se på annonser og reklamebilder.

  • Innhold på Instagram skal være artistisk, ikke kommersielt.

  • Bruk innholdet til å uttrykke deg på en autentisk måte.

 

Treff Instagram generasjonen

 

  • Lær deg å få Instagram til å funke for deg- det vil bli din inngangsport til neste generasjon av sosiale brukere.

  • De unge er allerede på Instagram, mens foreldrene deres fortsatt er på Facebook.

 

Bruk Hashtags!

 

  • Det fins ikke noen bedre måte å skaffe inntrykk og nye følgere enn med hashtags.

  • Hashtags er døråpningen folk kan gå gjennom for å oppdage merkevaren din.

 

Bli Utforsk-verdig

 

  • Innhold som er nydelig og stemingsfullt kan ende opp i “Utforsk”-seksjonen på Instagram- som lar innholdet ditt bli vist av hele Instragram- ikke bare de som følger deg.

  • Instagram sverger på at antall liker og engasjement ikke er eneste faktoren for å ende opp i denne seksjonen, men det er definitivt en viktig faktor.

7
Runde 7: Vær animert på Tumblr
  • Lansert: Februar 2007

  • 132 millioner brukere (juni 2013)

  • 60 millioner poster hver dag

  • Rangerer nummer 1 i antall gjennomsnitlig brukte minutter per visning (Facebook er nummer 3)

 

Spørsmål å stille seg når man publiserer innhold på Tumblr:

 

  • Tilpasset jeg temaet mitt på en måte som gjenspeiler merkevaren min?

  • Lagte jeg en kul animert GIF?

8
Runde 8: Muligheter i voksende nettverk

Det å lage innhold som lars oss dele erfaringer, tanker og idéer i sanntid har blitt blitt en iboende del av livet vårt.

 

Derfor er det lurt å se potensiale i fremvoksende plattformer som ikke har blitt “sosiale” enda, fordi det er alltid bare snakk om tid før det sosiale elementet blir lagt til enten av brukerne eller av utviklerne.

9
Runde 9: Anstrengelse
  • Innhold er konge, kontekst er Gud, og så er det anstrengelse.

  • Sammen er disse “den hellige treenighet” for lykkes på Facebook, Twitter og andre plattformer.

  • Volum alene vil ikke løfte engasjement rundt merkevaren- det er kvaliteten på samtalen som vil gjøre det.

  • Uten anstrengelse- intens, konsistent og forpliktet 24/7 anstrengelse- så vil det beste mikro-innholdet i sosiale medier plassert i den mest passende konteksten tape effektivitet.

 

10
Runde 10: Alle selskap er medieselskap
  • Ettersom bedrifter innser at de ikke lenger trenger å leie andre sine medier for å distribuere innhold, og at de kan bruke sine egne plattformer for å gjøre dette så ofte som de ønsker, så kommer ikke det å være et eget medieselskap til å være en så fjern tanke.

11
Runde 11: Konklusjon
  • Investeringen du gjør ved å lære deg disse plattformene inn og ut vil gi deg betaling, både nå og i fremtiden.

  • Hurtigheten som de sosiale mediene endrer seg i er ustabil, men sannheten er at de fleste selskaper og forbrukere er treigere til å tilpasse seg enn de burde være, og dette fungerer til din fordel.

  • Du vil ha en betydelig forretningsfordel dersom du velger å være enn av de få markedsførerne som tar seg tid til å utforske hemmelighetene til de ulike plattformene.

  • Det er få som bruker Google Analytisk riktig, men de få markedsførerne som gjør det bruker dataene til å slå konkurrentene sine hver dag.

12
Runde 12: Knockout
  • Markedsføring er hardt, og det blir hardere.

  • Det er vår jobb som moderne “storytellere” å tilpasse oss markedsplassen, fordi det kommer ikke til å gå saktere fremover.

  • Snart vil Google Glass bli lansert og vi må se oss nødt til å finne ut hvordan vi kan fortelle historier på en skjerm som svever overst på kundenes høyre eller venstre øye.

  • Vi må huske å gi, gi, gi…før vi spør.