artikkel merkevarebygging

Skill deg ut i fra mengden

merkevare bedrift

Det fins tusenvis av merkevarer, og det er en svær bråkete jungel med bedrifter som prøver å skaffe seg best mulig markedsposisjon ved å annonsere merkevaren sin på internett, TV, podcast og andre plasser.

 

I dag er det kundene som bestemmer alt, og de stiller (heldigvis) høyere og høyere krav til hvem de vil gjøre forretning med.

 

Krav til hvor samfunns- og miljøansvarlig bedriften er, krav til at det er en etisk produksjonsprosess hvor ingen blir utnyttet og krav til gode og genuine verdier er noen av de viktigste faktorene som kundene er opptatt av.

 

Den økte merkevarebevisstheten har gjort at merkevarebygging og det å skille seg ut på en positiv måte har blitt viktigere enn noen gang.

 

Markedet er preget av støy, kaos og hard kamp om oppmerksomhet, og det er derfor bare et få antall merkevarer som klarer å bli husket og gjenkjent av kundene.

 

Les også: Merkevarebygging (med eksempler)

 

Merkevaren er ryktet til bedriften

jeff bezos merkevarebygging

 

Jeff Bezos, verdens rikeste mann og grunnlegger av Amazon, hadde uttalelsen:

 

“En merkevare er hva andre sier om deg når du ikke er i rommet”.

 

Hvem er du? Hva står du for? Hva representerer du? Hvilke verdier er du opptatt av, og hvordan ønsker du å bli oppfattet av andre?

 

Merkevaren representerer hva kundene kan forvente av deg i fremtiden, og ikke minst hvordan bedriften kommer til å bli absorbert i markedet.

 

Mer enn bare et produkt eller en tjeneste

Når du bygger en merkevare så fokuserer du ikke så mye på produktene eller tjenestene, men du prøver å få en emosjonell forbindelse med kunden hvor du selger mer enn bare produktet.

 

starbucks merkevarebygging

 

Starbucks selger ikke bare kaffe, de selger en opplevelse.

 

redbull merkevarebygging

 

Red Bull selger ikke bare energidrikker, de selger adrenalin og spenning.

 

apple merkevarebygging

 

Apple selger ikke bare mobiltelefoner og datamaskiner, de selger en livsstil.

 

nike merkevarebygging

 

Nike selger ikke bare joggesko, de selger en mentalitet.

 

Alle de overnevnte merkevarene har 2 ting til felles, og det er at de er klare i budskapet sitt og de snakker ikke i detaljer og fokuserer på produktet de selger.

 

Når du har en så sterk merkevare så trenger du ikke selge inn produktet, det selger seg selv.

Like viktig internt som ekstern

En sterk, gjennomført og tydelig merkevare vil føre til at de ansatte i bedriften føler en sterkere hensikt, stolthet og tilfredstillelse ved å vite hva de jobber for, og hvilke verdier de skal representere.

 

Merkevaren er med på å skape en ønsket kultur innad i bedriften.

En merkevare er mer enn bare estetikk

Det å ha en merkevare er mye mer enn å bare ha en logo.

 

Her er det ofte forvirring.

 

Mange tenker at en logo og et slagord gjør at de har en merkevare, men dette er bare en liten del av det.

 

De visuelle pregene er bare en ramme som fungerer som en profil som legger frem DNA-et til bedriften.

 

Merkevarebygging er mye mer enn bare design og estetikk.

 

Noen av de tingene som er med på å skape en merkevare er disse tingene:

 

  • Differensiering: Hva skiller ut bedriften i fra konkurrentene? Hva gjør bedriften annerledes, og hvorfor? Hva gjør at bedriften er original og sin egen enhet i stedet for en av mange?

  • Verdier: Hvordan er bedriften sine atferdsverdier og etiske retningslinjer? Hvordan stiller bedriften seg til samfunnsansvar? Hvilke kjerneverdier er viktige innad i bedriften, og i forhold med kunden? 

  • Standard: Hvilke standarder stiller bedriften til kvalitet på produkter eller tjenester? Hvor opptatt er bedriften av detaljer? Hvor opptatt er bedriften av kundeservice? Hvor viktig er det for bedriften at produksjon- og distribusjonspartnere følger bedriften sine krav til etikk, HMS og kvalitet?

  • Posisjonering: Hva er målgruppen som bedriften vil treffe? Hvem er de normale kundene? Hvilke del av markedet er det bedriften vil etablere seg i? 

 

 

Publisert av Mix Media i juni 2019