Ukategorisert

Hva er “Marketing Automation”?

Markedsautomasjon

Markedsautomatisering går ut på å bruke en programvare og web-baserte tjenester til å automatisere, utføre og administrere oppgaver og prosesser relatert til markedsføring.

 

Mange oppgaver er mekaniske og repeterende, og ved hjelp av å automatisere disse oppgavene og prosessene så kan man spare både tid og penger i antall arbeidstimer brukt på dette.

 

E-post, sosiale medier, koordinering av SMS, innhold på nettsted, annonsering, analyse og datastyring er alle eksempel på noe av oppgavene som kan bli automatisert.

Fordelene

Markedsavdelinger bruker markedsautomasjon til å effektivisere og bygge personlig kommunikasjon tilpasset til hver enkelt kunde ved hjelp av for eksempel automatiserte produktrekommendasjoner.

 

I prosessen så blir en programvare brukt til å elimenere og automatisere gjentatte oppgaver.

 

Ved å ta i bruk markedsautomatisering så blir også kampanjene dine skalerbare, og der bidrar til å frigjør kapasitet i bedriften siden en ansatt slipper å ta seg av alle de ofte kjedelige, mekaniske og repeterende oppgavene.

 

Markedsautomasjon er en effektiv måte å både generere og kommunisere med “leads”. Folk som har vært innom nettsiden, gjort en handling, meldt opp nyhetsbrev eller andre ting.

 

Når en bedrift vokser kundegruppen sin så blir det vanskelig å ha et personlig forhold med hver eneste kunde/lead, og derfor kan markedsautomasjon brukes til å sende skreddersydde og automatiske e-poster til hver enkelt kunde basert på hva de har behov for.

Eksempel på bruk

De fleste bedrifter opplever at kundereisen kan være lang, og at ikke alle er klare til å bli kunder første gang de finner bedriften din i sosiale medier eller i søkemotorer. 

 

Det er dette vi kaller “leads”- folk som har vist interesse, men som ikke har blitt “varme” nok til å bli kunder enda.

 

Interessen kan være at de har vært aktiv på nettsiden, i sosiale medier eller at de har gjort en handling som å melde opp på nyhetsbrev eller lastet ned e-bok.

 

Bedriften vil da holde kontakt med de som har vist interesse, men siden alle er på forskjellig stadie i kundereisen så må man skreddersy e-postene etter hvilken kunde man snakker med, og etter hvilke behover/ønsker disse “leadsene” har.

 

Hvis man for eksempel opplever at en potensiell kunde gjentatte ganger har åpnet e-poster og trykket på linker og gjort andre handlinger forskjellige steder så kan man prøve å komme med et tilbud til denne personen, og hvis man har en person som har for første gang vist interesse så vil man prøve å dele mer informasjon til denne personen basert på hva han/hun har klikket på, og man vil ikke prøve å “close” denne kunden helt enda.

 

Det er her markedsautomasjon viser seg å være effektiv for bedrifter. 

 

Ved å ha et automatisert system for å sende ut disse e-postene, så er man sikker på at alle potensielle kunder blir fulgt opp, og at de får en relevant oppfølging basert på aktiviteten deres.

 

I tillegg så vil alt dette skje automatisk så man trenger ikke en ansatt til å bruke mye tid på dette.

 

 

Publisert av Mix Media i april 2019.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *