Markedsføring

Hva er innholdsmarkedsføring?

Hva er innholdsmarkedsføring? (Content marketing)

 

 

hva er innholdsmarkedsføring

 

 

Innholdsmarkedsføring går ut på å lage innhold som engasjerer bedriften sitt kundesegment.

 

Stikkord: Skape, publisere, distribuere

 

Wikipedia sin definisjon:

 

“Innholdsmarkedsføring (på engelsk content marketing) er en markedsføringssteknikk som går ut på å produsere og spre innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder. Innholdsmarkedsføring etterligner ofte journalistikk og bruker ofte journalistisk utrykkform for å skape interesse.”

 

 

Mix sin definisjon:

 

“Innholdsmarkedsføring handler om å lage innhold som gir verdi til kundene, med et formål om å skape engasjement og interesse rundt det bedriften driver med, og på denne måten tiltrekke seg kunder over tid.”

 

mix mediebyrå

 

Metoder

 

Innholdsmarkedsføring er det viktigste tiltaket bedriften kan sette i gang når de skal drive med inbound marketing, og det finnes mange forskjellige metoder å skape innhold på.

 

Her er noen eksempler:

 

  • Blogg: dette er den mest brukte metoden for å dele kunnskap, historier og gi verdi til leserne. Gjennom en blogg så har bedriften et hav av muligheter, og det er også et veldig godt verktøy for å skape autoritet og relevans i søkemotorene.

 

Mix er et eksempel på et selskap som bruker dette verktøyet for å gi verdi til leserne. Gjennom vår blogg så deler vår kunnskap innen merkevarebygging, markedsføring og kommunikasjon, og på denne måten kan vi dele tips, og tiltrekke oss besøkende som vil lære mer om noe av det vi skriver om.

 

  • Podcast: dette er en metode som har fått mye medvind de siste årene, og mange tror at podcast kommer til å fortsette å vokse i de neste årene fremover. En av grunnene til at podcast har blitt så populært er fordi man kan drive med andre ting mens man lytter, og det er derfor en veldig behagelig måte å fordøye informasjon på.

 

Et eksempel på et selskap som har startet en podcast som en del av sin innholdsmarkedsføring er eBay.

 

 

Det amerikanske selskapet har en nettbutikk hvor det foregår konsument-til-konsument og bedrift-til-konsument salg.

 

 

 

Podcasten deres “Open for Business” fokuserer på gründerreisen og den primære målgruppen er nyoppstartede bedrifter. Podcasten blir laget med en journalistisk stil, og fokuserer på entreprenører.

 
 
  • Videoer: man har mange kreative muligheter til å engasjere publikum gjennom videoer som er laget for å underholde eller undervise, og man har også gode muligheter til å gi seerne en innsikt i det bedriften driver med.

 

Et godt eksempel på dette er det amerikanske selskapet Blendtec som selger verdens mest avanserte blendere. 

 

De har skapt et enormt stort publikum og engasjement rundt deres videoer, som med sitt barnslige preg viser frem blenderne sin kraft ved å prøve å blende forskjellige ting.

 

Dette har ført til enormt mange salg for Blendtec, og selskapet har blitt en stor suksess.

 

Under kan du se en av videoene deres når de bruker produktet sitt til å ødelegge en Iphone X:

 

  • Magasin: det finnes også eksempler på bedrifter som har startet et magasin som en del av sin innholdsstrategi. 

 

Et eksempel på dette er Red Bull og deres magasin Red Bulletin.

 

 

 

 

Magasinet deler livshistorier fra inspirerende mennesker og deres prestasjoner rundt om i verden. 

 

“Det er vårt mål at leserne skal tjene på disse ideene og konseptene på en måte som de kan tilpasse og bruke i sine egne liv, og gjøre noe utover det vanlige. Bortsett fra å publisere månedsbladet, lager vi også innholds- og linjeutvidelser og kuraterer fotoutstillinger.”

 

Bry deg om kundene sine behov

 

Mange oppfatter markedsføring som å avbryte kunden for å så prøve å overtale kunden til å kjøpe noe, og det er ikke uten grunn at dette er oppfatningen hos mange.

 

Det er nemlig mange markedsførere som bruker denne “outbound”-strategien hvor man tenker at dersom man roper høyest og er mest synlig så kommer salgene naturlig.

 

Men markedsføring er som alt annet, det er ikke svart eller hvitt.

 

Det er mange forskjellige strategier som blir brukt, hvor taktikken og formålet er veldig forskjellig avhengig av hvilken bedrift det er snakk om.

 

Det som vi hvertfall kan være sikker på er at alle bedrifter trenger salg for å kunne holde på videre, og dermed så trenger man synlighet. 

 

Hvordan bedriften velger å få denne synligheten er den store variabelen som skiller bedriftene ut fra hverandre.

 

Noen bedrifter sender selgere på døren til folk, noen har telefonselgere, noen betaler for oppmerksomhet i etablerte kanaler med mange seere, og andre tiltrekker seg oppmerksomhet gjennom egne kanaler.

 

Når TV, radio og massemedia dominerte før i tiden, så var det enda mindre kanaler hvor folk fikk informasjon gjennom, og dette gjorde at bedrifter, organisasjoner og media hadde all makt.

 

 

Her er verdens første TV-reklame:

 

Det var i disse “tradisjonelle” kanalene du som forbruker fant ut om nye merkevarer og nye produkter eller tjenester, og samtidig som du så reklamene så fikk naboen din akkurat den samme reklamen. Det var ikke markedsegmentering på den tiden, bare massekommunikasjon.

 

Så kom internett.

 

 

Nå er alt snudd opp-ned.

 

I dag har kunden all makt til å gjøre undersøkelser selv, og dette har ført til at bedrifter har måttet endre på sin taktikk.

 

Kundene har aldri brydd seg om bedriften din, produktene dine eller tjenestene du kan tilby. 

 

Det som kundene bryr seg om er sine egne ønsker, problemer og behov

 

Det er akkurat dette bedriften din må være bedre enn konkurrentene på å dekke.

 

Dersom bedriften vil ha en definert målgruppe som fast og fornøyd kundegruppe, så er man nødt til å tenke på hva kunden vil ha, ikke skryte og fokusere på seg selv.

 

Bygg egne kanaler

 

Når man skal drive med innholdsmarkedsføring så er man nødt til å velge gode kanaler til å få ut innholdet på.

 

instagram bedriftyoutube bedriftmediebyrå facebook

 

Man kan bygge egne profliler og sider i sosiale medier, og man har muligheten til å bygge sin egen plattform gjennom en nettside eller en mobilapplikasjon.

 

nettside for bedrift

 

Herfra kan man dele blogg, podcast, videoer eller annet innhold.

 

Alle bedrifter i dag har muligheten til å være et mediaselskap, og med dette bygge en direkte kommunikasjonskanal til kundene.

 

Suksesshistorie: Guinness

 

Guinness sin innholdsmarkedsføring

 

 

(Hentet fra Guinness.com)

 

Et av de mest vellykkede eksemplene på innholdsmarkedsføring er den irske ølprodusenten Guinness, som i 1955 lanserte den første utgaven av Guinness World Records.

 

 

Det ble laget over 50.000 eksemplarer av boken, som også hadde vanntett cover, og Guinness vekket en nysjerrighet og interesse hos mange flere folk enn de hadde regnet med.

 

 

Bøkene inneholdt, og inneholder fortsatt i dag, utradisjonelle og spesielle rekorder.

 

De årlige utgavene av bøkene ble fort en vinner i forskjellige puber rundt om i Irland og resten av verden, og selv om boken ikke snakket om ølen til Guinness så ble det veldig god reklame for den irske ølprodusenten.

 

Guinness og Guinness World Records er ikke lenger linket sammen, men boken har fortsatt samme navn.

 

Suksesshistorie: Michelin

 

Michelin er i dag verdens nest største produsent av dekk, målt etter inntekt, og mye av dette er takket være det geniale tiltaket som Michelin-brødrene gjorde for å redde bestefaren sin forretning.

 

Michelin-brødrene forutså nemlig en stor etterspørsel i markedet, som i tillegg kunne øke deres salg av dekk med mange, mange prosent.

 

Tidlig på 1900-tallet så startet de Michelin Guiden, som på en detaljert måte beskrev kjøreruter, rangerte hoteller og restauranter og som de fleste kjenner til  i dag, utdelingen av Michelin-stjerner.

 

Professor i fransk historie Patrick Young sa dette om Michelin Guiden:

 

“Det som var nyskapende i Michelin Guidene var deres innlemmelse av biltransport, deres mer detaljerte opplysninger om ruter, og deres rating system for hoteller og restauranter.”

 

Det som var så genialt med dette var at de beskrev i Michelin Guiden om mat som var verdt å reise langt for, og de rapporterte om restauranter med eksepsjonell kvalitet og store vinkjeller, og dette fikk de velstående menneskene til å kjøre ekstra langt.

 

Dette førte igjen til at dekkene deres ble utslitt raskere, og da måtte de kjøpe nye dekk oftere.

 

Dette førte til mer salg for Michelin.

 

 

Publisert av Mix Media i januar 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *