inbound marketing

Inbound marketing- den moderne måten å markedsføre på

Hva er inbound marketing?

 

Inbound marketing, eller innkommende markedsføring, er en strategi som har blitt en stor trend de siste årene, og det handler enkelt forklart om å tiltrekke kundene i stedet for å kontakte de.

 

Inbound marketing handler ikke om å rope høyest, men å kunne gi nyttig verdi tilbake til kunden. Inbound marketing er en mer human og kundesentrert måte å markedsføre på.

 

Kunden har makten

 

Det er kunden som har makten i dag mer enn noen gang, og dette må bedrifter tilpasse seg etter.

 

I dag har kunden lyst til å styre alt selv, og en stor del av kjøpsbeslutningen er allerede tatt før du som selger skal gjøre din jobb.

 

Over 90% av alle B2B-salg eller «leads» starter med et søk i Google hvor kunden selv vurderer bedriftene for å finne det beste tilbudet.

 

Kan du huske sist du som kunde satt og ventet på en reklame på TV eller i sosiale medier før du tok en beslutning?

 

Du gjorde mest sannsynlig som de fleste gjør i dag. Du tok frem mobil eller PC og startet undersøkelsen på egenhånd.

 

Hvordan lykkes med inbound marketing?

 

Inbound marketing er å hjelpe kunden i stedet for å avbryte kunden. 

 

Du vil ikke være altfor pågående og virke desperat, men du vil heller tiltrekke deg kunden ved å tilby verdi. Dette gjør deg attraktiv.

 

For å lykkes med inbound marketing så er det viktig å forstå seg på kundereisen som blir gjort før en beslutning blir tatt.

 

De 3 B´ene i kundereisen

 

1. Bevissthet

 

Kunden har blitt bevisst på et problem eller på noe de vil forbedre, og de vil finne den beste løsningen på dette, og dersom de er som folk flest i dag så starter de undersøkelsen med et søk i Google eller Bing.

 

Her bruker de søkeord som kan gi svar på det de lurer på, og de leter da etter den mest relevante nettsiden som kan gi det beste svaret.

 

Her er bedriften sin oppgave å være synlig på disse søkeordene, enten gjennom betalt annonsering eller gjennom en organisk søkemotoroptimalisering.

 

2. Betenkning

 

Kunden har gjort en del undersøkelse på internett, og de starter med å veie alle alternativene opp mot hverandre. Det er mange valg, og de prøver å filtrere ut de beste.

 

Her er bedriften sin oppgave å tilby en landingside som på best mulig måte gir verdi til kunden, og ikke minst gir et godt og tydelig svar på det kunden er ute etter.

 

Bedriften har fått oppmerksomhet fra en relevant kunde, og jobben er nå å konvertere.

 

Her er det viktig at landingsiden er konverteringsoptimalisert.

 

3. Beslutning

 

Etter en god dose tenking og filtrering, så har kunden kommet frem til den beslutningen de mener er best for seg, og de kontakter bedriften.

 

Bedriften har da fått et potensielt nytt salg eller en “varm lead”.

 

Den eneste jobben som gjenstår for bedriften da er å oppfølge kunden for å “close”.

 

Det er et maraton, ikke en sprint

 

Når man skal drive med inbound marketing så ser man ikke resultat over natten.

 

Inbound marketing handler om å over tid skape verdi gjennom for eksempel blogg, e-bok, webinar, kampanjer i sosiale medier og andre tiltak som bedriften kan implementere for å gi nyttig verdi tilbake til kunden.

 

Inbound marketing handler ikke om å fortelle hvor kunnskapsfull du er, det handler om å vise det.

Inbound

  • Fortjene kunden sin oppmerksomhet
  • Interaktiv to-veis kommunikasjon
  • Kunden kommer til deg
  • Ofte gjennom egne plattformer hvor du deler kunnskap og tilbyr verdi

Outbound

  • Betale for kunden sin oppmerksomhet
  • Ènveis kommunikasjon
  • Du kommer til kunden
  • Ofte gjennom tradisjonelle kanaler som TV, radio, e-post og telefon hvor det er mer avbrytende form for markedsføring


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *