Det nye kommunikasjonsfenomenet

chatbot firma

Chatbot

Digital kommunikasjon er i en stadig endring, og et av de tingene som blir satset mye på er å lage chatboter som kan hjelpe bedrifter med kundeservice og andre ting.

 

En chatbot er et dataprogram, eller en kunstig intellegens, som du kan snakke eller skrive med.

 

Chatbotene er programmert til å reagere på bestemte nøkkelord. 

 

De mest kjente eksemplene vi har i dag er Alexa fra Amazon, Siri fra Apple og Google Assistant.

 

Disse er alle basert på kunstig intellegens.

 

Hovedgrunnen til at bedrifter har begynt å bruke chatbots er for å spare tid og ressurser, og de mest vanlige bruksområdene til chatbotene er å svare på spørsmål som ofte går igjen. Chatbotene kan dermed frigjør mye kapasitet for bedriften.

 

Chatbotene fungerer som en virtuell assistent og et av de attraktive aspektene ved de er at de krever ikke lønn, og de kan jobbe 24/7 hele året.

 

Chatbotene blir programmert for å svare på en naturlig måte slik som et menneske ville gjort, og de vil bare bli bedre og mer avanserte for hvert år som går.

 

De 2 hovedkategoriene

 

Vi kan dele chatboter inn i 2 hovedkategorier; chatbots med regelbasert funksjonalitet, og chatboter som bruker maskinlæring.

 

De regelbaserte chatbotene kan bare svare på spørsmål med bestemte kommandoer. De vil derfor bare kunne svare på spørsmål basert på bestemte søkeord.

 

De kan ikke forstå samtaler på samme måte som de chatbotene som bruker maskinlæring. 

 

Chatboter som bruker maskinlæring bruker kunstig intellegens for å kontinuerlig lære og utvikle seg fra tidligere samtaler med mennesker, og de kan derfor forstå språk i stedet for bare å bruke søkeord.

 

 

Noen bedrifter som bruker chatbots

 

H&M

 

 

Klesmerket H&M har opprettet sin egen chatbot som heter Kik, og den spør brukerne om hvilken klesstil de har før den finner frem bildealternativer som brukerne kan velge mellom.

 

Kik lager på denne måten en moteprofil for hver bruker, slik at chatboten kan komme med et forslag som skal føre til salg.

 

Starbucks

 

 

Den amerikanske kaffekjeden har komt med sin egen chatbot i deres mobilapplikasjon, og boten lar deg slippe de ofte lange køene i de travle lokalene til Starbucks ved å la deg bestille kaffe gjennom appen, i tillegg til å gi deg beskjed når den er klar til å hentes. Den gir deg også den totale summen på bestillingen.

 

Chatboten til Starbucks er basert på kunstig intellegens, og i tillegg til å bestille og betale, så lar boten deg også tipse.

 

Daglig leder Kevin Johnson sa dette om chatboten;

 

Kunder som bruker mobilapplikasjonen til Starbucks vil kunne plassere sine bestillinger via talekommandoer eller meldinger, som gir uovertruffen hastighet og bekvemmelighet, øker kundelojalitet og engasjement, i tillegg til å videreutvide tilgjengeligheten til Starbucks-appen.

 

Lyft

 

 

Lyft er et on-demand transportselskap basert i San Fransisco, California.

 

De har en tekstbasert chatbot som holder til i Facebook Messenger og i Slack, i tillegg til en auditiv chatbot som holder til i Amazon Echo (echo er en merkevare av smarte høyttalere som er utviklet av Amazon)

 

Chatboten til Lyft lar deg be om en tur, og den vil gi deg beskjed om den nåværende plasseringen til sjåføren din, og vise deg et bilde av skiltet og bilmodellen det er snakk om. 

 

Publisert av Mix Media i januar 2019