Facebook: Megaplattform for markedsføring

 

Sosiale medier er den raskest voksende trenden i moderne historie, og har vokst raskere enn selv internett. Dette har forandret hele markedsføringsgamet.

 

Når Facebook slo gjennom så var det en plattform hvor man kommuniserte og delte ting med sin egen personlige krets, men plattformen har endret seg over årene og blitt enda mer kommersiell. Nå er Facebook-siden full av sponsede videoer og kampanjer rettet mot brukeren, og det har blitt en arena hvor både små og store bedrifter jobber strategisk for å finne relevante kunder.

 

Facebook knuser tradisjonell media

 

Når det kommer til å være en plattform som folk finner nye bedrifter gjennom så knuser Facebook all tradisjonell media. Det sosiale nettverket er en gigant når det kommer til advertising og flere og flere bedrifter har derfor valgt å ha egen facebook-page. Dette for å promotere produkter og tjenester i tillegg til kommunikasjon med kunder og markedsføring gjennom kampanjer på plattformen.

Facebook er en god plattform for å snakke og lytte til både eksisterene og nye kunder. Den lar deg kommunisere med personer som velger å besøke siden din, og det skaper lojalitet mot de eksisterende kundene.

 

Ekstremt mange brukere

 

Facebook har over 2 milliard brukere hvor en høy prosent av disse logger inn på daglig basis. Plattformen tillater deg å markedsføre bedriften mot en spesifikk kundegruppe basert på demografi, kjønn, alder, lokasjon og interesser. Facebook er også den plattformen hvor markedsførerer får mest data og mest targeted ads. Her utkonkurrerer Facebook alle de andre store sosiale mediene.

 

Verktøyer

 

Facebook har 3 verktøy man kan bruke: pages, groups og ads.

 

Facebook-pages:

 

En Facebook side er som din egen personlige profil- men for bedrifter, organisasjoner og offentlige figurer.

Facebook sine brukere kan like en «page», noe som tilsier at de vil automatisk få oppdateringer fra den «pagen» i deres nyhetsfeed. Brukere kan også velge å «like» en side,-men ikke følge den.  Sidene kan bli likt av alle, og du trenger ikke akseptere alle som du gjør med din vanlige profil. Fordelen med å ha egen facebook-side for din bedrift er at den er gratis og enkel å sette opp. I tillegg til at din bedrift blir sett på Facebook.

 

Facebook-groups:

 

Groups er mer rettet til et konkret publikum. Dette er mer for diskusjoner rundt en interesse som har ført personer til gruppen. En Facebook-gruppe er en side skapt for en organisasjon eller bedrift for å promotere aktivitetene sine. Brukerne kan bli med i gruppen og dele deres tanker med bedriften på en vegg og ha en interaksjon mellom flere diskusjonstemaer.

Facebook-side er mer for å promotere og Facebook-grupper er rettet mer mot diskusjon.

 

Facebook-Ads:

 
 

Det blir stadig endringer i Facebooks algorytmer og dette gjør at det blir vanskelig å nå ut til følgerne på en organisk måte.

 

Nyhetsfeeden på Facebook bli oppdatert med nytt innhold stadig og det går veldig fort. Det er derfor Facebook-ads er effektivt for bedrifter.

 

Med Facebook-ads har bedriften mulighet til å mikro-målrette seg mot en spesifisert demografi. Man har muligheten til å få ut markedsføringen sin til personer som er har dukket opp på Facebook-algorytmene som “på jakt etter dette”.

 

Hvis din bedrift enda ikke er på Facebook så er dette gratis å sette opp både Facebook-side og Facebook-gruppe. Ads koster penger.

 

Med Facebook har man de største mulighetene for målrettet markedsføring i moderne historie. Alle typer bedrifter bør være på Facebook.

 

Bestilling

 

Vil du at Mix skal markedsføre bedriften på Facebook?

Kontakt oss i dag på kontakt@mixmedia.no

Publisert av @mixmedia i september 2018

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *