Blogg

Digitaliser bedriften din

Tilpass bedriften til en tilkoblet verden

Hva betyr det å digitalisere bedriften?

Det blir stadig mer investeringer fra bedrifter i digitale tjenester og produkter, og grunnen til dette er stadig større etterspørsel fra kundene som forventer at handel og kommunikasjon med bedriften skal gå raskt og effektivt.

 

Over 90% av alle kjøpsprosesser starter i dag med at kunden selv gjør undersøkelser og finner den bedriften som kan dekke deres ønsker og behov på best mulig måte gjennom søkemotorer.

 

Papirannonseringer har stadig mindre effekt, og det er også mange som blir irritert over at bedrifter velger å bruke denne primitive og miljøskadelige løsningen for å formidle et budskap som kanskje ikke er ønsket uansett.

 

Kundene vil finne det de trenger selv, og avbrytende massekommunikasjon er på vei ut.

 

Markedsføring på internett gir bedrifter muligheten til å treffe det segmentet som faktisk er interresert i det de kan tilby. Det er både billigere, mer effektivt og har som oftest mye bedre “return on investment” å bruke digitale kanaler til å markedsføre bedriften.

 

Digital markedsføring er ikke en ny trend lenger, men det blir stadig større konkurranse på markedsføringskanaler som Facebook, Linkedin, Youtube og Google da flere bedrifter begynner å fordele mer og mer av markedsbudsjettet sitt der.

 

Det å gå over fra tradisjonell til digital annonsering er ikke den eneste formen for digitalisering som bedrifter går gjennom i dag.

 

Stadig flere begynner å lage egne applikasjoner og egne digitale plattformer, og de fleste bedrifter har i dag én eller flere bedriftsprofiler i de forskjellige sosiale mediene.

 

Moderne og innovativ teknologi kan i dag bli tatt i bruk av små, mellomstore og store bedrifter for å:

 

  • øke effektivitet innad i bedriften

  • gjøre kommunikasjon med kunder enklere og mer tilgjengelig

  • være mer synlig for eksisterende og potensielle kunder

  • gi et større innblikk i bedriften sine produkter eller tjenester

  • muliggjør, forbedre og transformere driften både innad og utad ved hjelp av digital teknologi

Kundenes forventning

Den nye generasjonen som kommer opp er født inn i teknologien, og forventer at man skal kunne både finne og kommunisere med bedrifter online.

 

Det er også mye større krav til bedriftene fra kundene siden de har all makt til å velge selv, og det store fokuset på miljøet har gjort at papirannonseringer og annen miljøskadelig form for markedsføring og kommunikasjon ikke blir tolerert like mye som før.

 

Teknologien har i dag gjort at alt skal skje umiddelbart, og derfor er det krav til at spørsmål man har til bedriften skal bli svart på så raskt som mulig.

 

Undersøkelser viser også at hvis en nettside bruker noen sekunder for mye å laste inn så forlater kunden den og går til neste, og det er denne enorme farten som bedrifter må kunne tilpasse seg til i 2019.

 

For å utnytte og optimalisere alle fordelene som bedrift i den digitale revolusjonen, så må man ikke bare skape en digital kultur innad i bedriften hvor teknologien blir brukt effektivt.

 

Man må også skape en strategisk digital merkevare som gir den oppfatningen av bedriften som man er ute etter å gi til kundene.

mix media digital bedrift

Digitalisering gir mulighet for å være åpen

Det må bli nevnt først at ikke alle typer bedrifter drar nytte av å være åpne og gjennomsiktig da de sitter på verdifull data og patenter som de ikke vil dele med konkurrenter.

 

Men dersom det er en bedrift som ikke har dette problemet, så gir teknologien mulighet til å dele mye med kundene gjennom sosiale medier, og gi et godt innblikk i hvilke verdier bedriften står for.

 

Dette er en del av en stor trend de siste årene som er inbound og content-marketing, hvor bedriften tiltrekker seg oppmerksomhet og kunder ved å dele nyttig eller interessant informasjon med omverden.

 

Delingen gir også kundene mer innsikt i produktene/tjenestene bedriften tibyr, og ikke minst så vil den jevnlige delingen av bra innhold føre til at bedriften får flere følgere.

Hvordan Mix kan digitalisere bedriften

Mix tilbyr en rekke digitale tjenester som er ment for å hjelpe bedrifter med merkevarebygging, markedsføring og kommunikasjon over digitale plattformer.

 

Det er alt i fra utvikling av applikasjoner, plattformer, bedriftsprofier, grafisk design, SEO og betalt annonsering i de store markedføringskanalene.

 

Les også: Bruk en ekstern digital markedsavdeling

 

Vi tilbyr også kursing i hvordan bedrifter skal være konkurransedyktig i det mer og mer digitaliserte næringsliv, i tillegg til hvordan bedrifter skal være tilpasningsdyktig da det stadig dukker opp ny teknologi som kan bli tatt i bruk i både markedsføring og kommunikasjon.

 

Det er dette vi holder oss oppdatert på, og vi skriver også om dette i bloggen vår.

 

Når en bedrift jobber i et tett samarbeid med oss så kan vi både tilby den tekniske kompetansen og den rådgivningen som skal til for at bedriften alltid er oppdatert på hvordan digitaliseringen utvkler seg, og hvordan man skal kunne optimalisere seg etter dette og ikke falle utenfor ved å bli utdatert.

 

Levetiden til bedrifter blir mindre og mindre, og noen av grunnene til dette er at det stadig dukker opp nye markeder, ny teknologi og ny type bedrifter. Mange tradisjonelle yrker blir erstattet av applikasjoner, hvor AirBNB og Uber er to store eksempler på dette.

 

Det er de bedriftene som klarer å være fleksible og tilpasningsdyktige som klarer å holde ut i lengden, og ikke minst så er det de bedriftene som klarer å utnytte trender og ny teknologi på best mulig måte som har de største forutsetninger for å lykkes.

 

De største aktørene har egne markedsavdelinger som jobber med akkurat dette, men siden over halvparten av norske bedrifter har 5 eller mindre ansatte så er de fleste bedrifter uten egen markesavdeling, og det er de som har de største fordelene ved å samarbeide med et medie-/digitalbyrå.

 

Da kan de jobbe med noen som gjør hele denne jobben, det er billigere enn å ha én eller flere tekniske ansatte, og man frigjør både tid og kapasitet til å fokusere på kjernevirksomheten.

 

Publisert av Mix Media i mai 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *